KELB(KÖPEK)KLANI



Bizdeki it oğlu itin arapçadaki karşılığının "kelb ibn kelb" olduğunu duyduğum gün köpek anlamına geldiğini öğrendiğim.

Köpekgillerden, Asya, Avrupa ve Kuzey Amerika’da yaşayan, köpeğe çok benzeyen ve ondan daha iri, daha güçlü, uzun kafalı ve sivri burunlu, kuyruğu tüylü, postu genellikle gri sarı olmakla birlikte iklime ve yaşa göre değişebilen, yırtıcı, etçil memeli hayvan.

Bilinen en eski efsanelerden biridir.Eski halklar arasındaki mitlerde çeşitli şekillerde anlatılmaktadır. Efsaneye göre Türkler düşmanları tarafından tamamen olmasa bile büyük bölümde yok olur. Sadece iki küçük çocuk sağ kalır. Tanrının gönderdiği kutsal(Asena) dişi kurt çocukları besler büyütür  ve korur.Bazılarına göre kurt çocuklardan birinden gebe kalır ve böylece Türk ulusu tekrar doğar. Doğu kavimlerin deki hikeye bu şekildedir.


Batı medeniyetinde ise;

Romulus ve Remus, Roma Mitolojisine göre MÖ 753'de Roma şehrinin kurucularıdır. Efsaneye göre Savaş Tanrısı Mars ile Rhea Silvia'nın ikizleridir. Ataları ise Truva'dan kaçan Afrodit'in oğlu Prens Aeneas'tır. Aeneas, Hektor'un kuzenidir.

Romulus, Roma şehri'ni beraber kurduğu kardeşi Remus'u öldürerek tahtın tek sahibi olmuştur. Remus, Romulus ile dalga geçtiği için Romulus'un Remus'u öldürdüğü sanılır. Gerçekte yaşayıp, yaşamadığı bilinmeyen Romulus'un tarihsel bir kişi olduğu şüphelidir.

İtalyan mitolojisine Etrüskler (Tuskiler) aracılığıyla geçmiş olan bir söylencedir. Türklerin mağarada kurt tarafından beslenen çocuk motifi ile birebir aynıdır. Romus ve Romulus iki (veya ikiz) kardeştirler ve Roma şehrini kurmuşlardır. Bir ırmağa bırakılırlar ve dişi bir kurt onları sudan çıkararak bir mağarada emzirir. Daha sonra çiftçi bir aile tarafından bulunarak evlat edinilirler. Roma şehrini kurmak için de kurt tarafından emzirildikleri yeri seçerler. Bu yerin etrafını çevirirken tartışmaya başlar ve kavga ederler bunun üzerine Romulus kardeşi Romus’u öldürür. Böylece kurduğu kent devletinin ilk hakanı kendisi olur.

Capitoline Wolf, 5th century B.C.E. or medieval, bronze, 75 cm Capitoline Museums, Rome

İlk kurt heykeli 5. yüzyılda yapıldı.İtalyancada Lupa Capitolina (Dişi Kurt heykeli) olarak bilinen eserin dayandığı efsane gerçek mi bilinmese de dişi kurdun çocukları emzirdiği heykelin ilki milattan önce 5. yüzyılda yapılmıştır. Bugün Roma’nın kuruluşuyla ilgili heykellerin sergilendiği Capitoline Müzesi’nde görebileceğiniz heykeli, ismi bilinmeyen Etrüsklü bir heykeltıraşın yaptığı düşünülüyor. 75 santim yüksekliği ve 114 santim uzunluğuyla bronzdan yapılan heykelde koruyucu bir duruşla bebeklere gelecek tehlikeye karşı gözleri ve kulakları gergin şekilde duran kurt ile süt emen ikizler tasvir edilir. Bu hikâyedeki heykelin benzerlerine Roma’nın merkezinde de rastlayabilirsiniz.

Bu olayı tasvir eden bazı Roma dönemi sikkelerde mevcuttur. Bunlardan bir kaçı aşağıdaki görsellerde

Coin (didramma) from the “Romano-campana” series, Herakles and the wolf suckling the twins, 265 B.C.E., silver coin Capitoline Museum, Rome


Constantine 1. - Nummus ROME (330-333, Trier) Louve
URBS ROMA, CONSTANTINE I, CONSTANTINUS I, 331'de follis Lyon, laklayan kurt Romulus ve Remus, 15-16 mm, 2.50 gr, RIC.257 R4! ÜSTÜN

Bu olayla paralellik gösteren başka tarih olaylarda mevcuttur.Paralellikten kastım kurt klanı diye bilinen klan soyu ile ilgili bazı yaklaşımlardır.Buna en bilindik örnek Arap yarımadasındaki  Kelb kabilesidir.

Câhiliye dö­neminde Kelbliler de Kudâalılar gibi Dûmetülcendel’de bulunan Ved adındaki pu­ta tapıyorlardı.Bu devirde Kelbliler’den kahramanlığı ile tanınan Züheyr b. Ce­nâb. Gatafânlılar’ın Mekke’deki Kabe gibi bir mâbed yaptıklarını duymuş ve onlar­la savaşıp mâbedlerini yıkmıştır. Kelbliler, Câhiliye döneminde de İslâm’ın gelmesin­den sonra da Dûmetülcendel’de rebîülev-vel ayında panayır kuruyorlardı ve bu panayırın başkanlığını Gatafânlılar’Ia nöbet­leşe yapıyorlardı. Geçim kaynakları tica­ret, tarım ve hayvancılıktı; Özellikle koyun yetiştiriciliğinde ünlüydüler.

Hz. Osman’ın Naile adında Kelbli bir hanımla evlenmesi, daha sonraki yıllarda görülen Kelbliler’le Emevîler arasındaki yakınlığın başlangıcı olarak kabul edile­bilir.

Muâviye b. Ebû Süfyân’ın hilâfet müca­delesinde Kelbliler onun yanında yer al­mışlardır; ancak bu durum, onların Kays-lılar’la uzun süre devam edecek olan düş­manlıklarını başlatmıştır. Muâviye’nin Şam bölgesindeki en ateşli destekçileri Kelbliler idi. Bunun başlıca sebeplerinden biri muhtemelen, Muâviye’nin Şam’da Kelb mahallesinde oturması ve Hz. Os­man gibi onlardan bir hanımla evli olma­sıdır. Nitekim Muâviye, hısımlarının ken­disine verdikleri desteği boşa çıkarma­mak için Kelbli hanımından doğan oğlu I. Yezîd’i veliaht ilân etmiştir.



onbirs